Hva er ID-tyveri?

I et ID-tyveri eller identitetstyveri gir noen seg ut for å være en annen. Gjerningspersonen kan for eksempel stjele betalingsinformasjonen på bankkortet ditt. Vedkommende kan også bestille varer i ditt navn. ID-tyven kan bruke legitimasjonen din eller dokumenter med opplysninger om deg. ID-tyven er interessert i opplysninger som navn, adresse, fødselsnummer og kontonumre. ID-tyven kan endre postadressen din for en periode. Slik kan varer eller kredittkort du har bestilt, bli sendt til en adresse ID-tyven bruker.

Hvordan oppdager du ID-tyveri?

Det er viktig at du er klar over at identiteten din kan bli stjålet og misbrukt. Se etter tegn som kan tyde på at du er utsatt for dette. Jo tidligere du oppdager ID-tyveriet, dess lettere er det å begrense skaden.

Her er noen tegn på at du kan være rammet: 

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt.
  • Du ser transaksjoner eller bevegelser på fakturaen til kredittkortet ditt som du ikke kjenner igjen.
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette.
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort.
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten at du har kjøpt noe som gjør dette nødvendig.

Har du blitt utsatt for ID-tyveri? Dette bør du gjøre: 

  • Anmeld alltid alle ID-tyveri til politiet. Hvert tyveri er en unik sak og må bli anmeldt. Ta med dokumentasjon som du kan legge ved saken.
  • Kontakt byråer som gjør kredittsjekk. Be dem legge inn sperre på kredittvurdering av deg. Da blir det vanskeligere å opprette kreditt i ditt navn.

  • Ta kontakt med banken og kredittkortselskapet. Be dem sjekke omfanget av ID-tyveriet.

  • Steng kontoer som har blitt utsatt for misbruk. Be banken om å bekrefte skriftlig på at de har stengt kontoene.
  • Har du mottatt informasjon om ny konto eller transaksjoner du ikke kjenner igjen? Meld fra til kredittselskapet eller kortselskapet ditt.
  • Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt. Får du svært lite post? Mistanke du at noen kan ha endret din adresse? Ta kontakt med Posten straks.
  • Du kan sperre deg for uønsket adresseendring hos Posten. Du må begrunne sperringen overfor Posten. En grunn kan være at du risikerer
    tyveri av post. Sperren gjør at Posten setter i verk ekstra kontroller om du i
    fremtiden vil endre adresse.
  • Blir opplysninger om deg misbrukt på internett? Du kan få råd og hjelp av tjenesten slettmeg.no.

Kontakt lokalt politi

Velg sted for å få kontaktinformasjon og åpningstider

Your position
  1. Your position
1 Results are available. Use keyboard or swipe to navigate.