Om registreringen

Du må ha med alle typer pass og andre dokumenter som bekrefter identiteten din, som for eksempel nasjonalt ID-kort og fødselsattest. 

Dersom du har gyldig oppholdstillatelse i annet land, eller tidligere har hatt dette, må du ta med deg dokumentasjon som bekrefter tillatelsen(ene).

 

Selve ankomstregistreringen tar noen timer, avhengig av pågangen av dem som skal registreres. Noen blir også kalt inn igjen til en oppfølgingssamtale ved behov.

Nei, du får informasjon om når det er din tur til å bli registrert. Da blir du transportert til registreringsstedet. Det må påregnes noe ventetid før du blir sendt til registrering.

Av sikkerhetsmessige årsaker er det høy terskel for å ta med seg personer inn som ikke skal registreres, men det kan gjøres unntak ved behov. Du må melde fra om dette når du tar kontakt på telefon.

Fra torsdag 15. februar 2024 er det ikke lenger mulig for nye søkere å ha med seg kjæledyr når man bor på Nasjonalt ankomstsenter eller andre asylmottak. Les mer om dette på hjemmesiden til Utlendingsdirektoratet.

Mattilsynets hjemmeside, finner du informasjon om hvilke regler som gjelder for personer som kommer fra Ukraina til Norge med kjæledyr.

På Miljødirektoratets hjemmeside finner du informasjon om hvilke regler som gjelder for å ta med eksotiske kjæledyr inn til Norge.

Reglene for dette ble innskjerpet i 2023. Politiets utlendingsenhet kan heller ikke bistå med å søke om dispensasjon. Se mer informasjon om hunderaser som er forbudt i Norge på Mattilsynets nettsider.

Etter registreringen

Etter registreringen vurderer politiet om det er behov for en oppfølgingssamtale, før søknaden sendes over til UDI for videre saksbehandling.

Noen ønsker å bo privat etter registreringen, mens andre har behov for innkvartering. Det er viktig å melde fra til politiet dersom du flytter til en ny privat adresse, slik at vi får sendt dokumenter og vedtak til riktig politidistrikt.

Du må også gjennom lovpålagte helseundersøkelser, enten på Nasjonalt ankomstsenter (NAS) i Råde kommune, eller i kommunen hvor du bor.

Hvis UDI innvilger søknaden er det IMDi som følger opp videre med bosetting i en kommune, NAV tildeler stønad og kommunen bidrar (for barn under 18 år) med plass på skole.

På nettsidene NyiNorge.no og udi.no finner du relevant informasjon fra andre offentlige etater.

 

 

 

 

Både DUF-nummeret og D-nummeret skal stå på asylsøkerbeviset ditt.

I noen tilfeller var ikke D-nummeret ditt klart da du ble registrert, og D-nummeret står da ikke på asylsøkerbeviset. Da blir et nytt asylsøkerbevis ettersendt så snart D-nummeret er klart. Dersom du ikke får dette innen en uke, kan du sende en e-post til pu@politiet.no med navn, adresse og DUF-nummer, og be politiet om et nytt asylkort. Vi vil så sende det til deg i posten.

Du kan sende en e-post til pu@politiet.no med navn, adresse og DUF-nummer, så sender vi asylsøkerbeviset til deg i posten.

Politiet anbefaler at du leser dette før du bestemmer deg for å trekke din søknad:

UDI og UNE besluttet 24. februar 2022 utreisestopp til Ukraina. Det betyr at ingen ukrainere vil bli uttransportert til Ukraina, eller har en plikt til å reise til Ukraina så lenge returstoppen gjelder.

Dette gjelder for ukrainere med utløpt oppholdstillatelse (alle typer), eller tillatelse som ikke gir grunnlag for fornyelse (student, au pair, sesongarbeid og flere andre). I tillegg vil det gjelde ukrainere som ikke har biometrisk pass eller når den visumfrie perioden er utløpt.

Dersom du er i denne kategorien og velger å ikke søke om beskyttelse, eller velger å trekke din søknad om beskyttelse, vil ditt opphold i Norge medføre at du får svært begrensede rettigheter.

Du vil ikke få personnummer, og du vil heller ikke få rettighetene som en oppholdstillatelse gir, som:

  • arbeidstillatelse
  • introduksjonsstønad
  • mottaksplass
  • bosetting
  • stønad fra NAV
  • helsetilbud – fastlege med mer
  • videregående skole og studier.

Hvis du trekker din søknad om kollektiv beskyttelse og du har en gyldig oppholdstillatelse, gir det ingen endring i din oppholdsstatus inntil den nåværende oppholdstillatelsen utløper.

Når tillatelsen utløper, vil du stå i samme situasjon som andre utlendinger som har trukket søknaden sin.

Hvis du etter å ha lest informasjonen over allikevel ønsker å trekke din søknad om beskyttelse, må du gjøre følgende:

  1. Fyll ut skjemaet
  2. Signer skjemaet
  3. Skann eller ta foto av ferdig utfylt og signert skjema
  4. Send skjema som vedlegg i en e-post til pu@politiet.no

Politiet vil deretter ta kontakt med deg.

Du får tilbake dokumentene du har gitt fra deg når registreringen er fullført. Dersom det er behov for ytterligere avklaringer vil politiet kunne beholde dokumentene lengre.

Hvis du ikke fikk tilbake dokumentene rett etter registreringen, vil nærmeste politistasjon til bostedsadressen din i Norge kontakte deg for å avtale utlevering etter at du har fått oppholdstillatelse. Husk å gi beskjed til nærmeste politistasjon hvis bostedsadressen din blir endret.

Du gir beskjed til nærmeste politistasjon, der du oppholder deg, om at bostedsadressen din blir endret. Her finner du din nærmeste politistasjon og kontaktinformasjon til den.

Du skal da ikke møte på nytt hos politiet hvis du er ferdig registrert. Søkere som har forlatt plassen de hadde på asylmottak, eller kun har bodd privat og ønsker å bo på et asylmottak, må ta kontakt direkte med Utlendingsdirektoratet (UDI). Du finner mer informasjon om dette på UDIs nettsider.

Du som har ukrainske flyktninger boende

Her finner du informasjon om hvor og hvordan ukrainske borgere kan melde seg til registrering i politidistriktet du bor i.

Dersom det ikke er ledig tid for registrering før de må ha et annet sted å bo, vil de få tilbud om akutt-innkvartering.

Politiet kan dessverre ikke videreformidle tolketjenester for andre.