Før du søker trenger du en bekreftelse

Det kan være smart å opprette en digital postkasse hvis du ikke har gjort det tidligere.

Sjekk at du har skjemaet bekreftelse på formål (hensikten med politiattest) ferdig utfylt fra arbeidsgiver eller oppdragsgiver. Du må legge bekreftelsen ved søknaden.

Merk at det er noen formål som ikke krever bekreftelse, se formålsoversikten:

Last ned skjemaet bekreftelse på formål

Bekreftelsen du skal laste opp som vedlegg i søknaden er svarbrevet du får fra samordna opptak eller fra studiestedet ditt. Den skal henvise til krav om politiattest og lovhjemmel.

Kvitteringen du får fra studiested eller studentweb er ikke gyldig bekreftelse.

Husk at en foresatt må signere bekreftelsen fra arbeidsgiver eller frivillig organisasjon.

Fyll ut søknadsskjema elever videregående skole. Både du, foreldrene dine og skolen må skrive under. Vent med å søke om politiattest til du vet hvor du skal ha praksis. Politiattesten er gyldig i 3 måneder.

Vent med å søke politiattest til du har fått innkalling til opptaksprøven, siden politiattesten har begrenset gyldighetstid.

Hvis du eier et foretak og skal søke politiattest for foretaket, må du levere søknaden på papir. Hvis du søker som enkeltperson, oppfordrer vi deg til å søke på nett.

Send søknad

Vi gjør oppmerksom på at det er ikke mulig å laste opp vedlegg fra nettbrett eller mobiltelefon.

  1. Logg inn med MinID, BankID, BankID på mobil, Buypass ID på smartkort, Bypass ID i mobil, eller Commfides. 
  2. Velg kategori og deretter formål
  3. Last opp vedlegg (Word-dokument, PDF eller bilde)
  4. Send inn

For tiden er det 2 ukers behandlingstid. Politiattesten blir sendt til deg i den digitale postkassen din.

Velger du å motta politiattesten i posten, kan det ta noe lenger tid.

 

Du kan fortløpende sjekke statusen på søknaden din.

Logg inn med MinID, BankID, Buypass eller Commfides. Søknaden din vil ha én av tre følgende statuser:

  1. Innsendt.
    Politiet har mottatt søknaden din, og den er under behandling.
  2. Sendt digitalt.
    Søknaden er ferdig behandlet og du har fått svar i din digitale postkasse.
  3. Sendt i posten.
    Søknaden er ferdig behandlet og den er sendt til deg til per post.

Sjekk status på søknaden din .

Hvis du har opprettet digital postkasse, mottar du politiattesten der. Hvis du ikke har opprettet en, kan du gjøre det på norge.no - velg digital postkasse. Husk at du må oppdatere kontaktinformasjonen din i det felles nasjonale kontaktregisteret for at du skal få den til riktig adresse.

Reservasjon mot digital post

Hvis du har reservert deg mot digital post, sender vi svar til deg i vanlig post. Da tar det noen ekstra dager i postgang. Du kan fjerne reservasjonen din hvis du ønsker attesten digitalt.

Politiattesten er gyldig i tre måneder. Det betyr at du må vise den til de som krever den innen det har gått tre måneder fra den ble utstedt. Arbeidsgiver, organisasjon eller studiested kan ikke uten videre kreve ny attest fra deg så lenge du har samme stilling, verv eller studie.

Klagefristen er tre uker fra du mottar politiattesten.

Du kan sende skriftlig klage hvis du er uenig i hva som er tatt med i attesten, eller hvis du får avslag på søknaden. Du kan sende klagen til:

Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester
Postboks 113
9951 Vardø

Hvis klagen blir tatt til følge, får du ny politiattest. Dersom klagen ikke tas til følge, blir den sendt videre til Politidirektoratet for endelig behandling.

Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester

Postadresse

Postboks 113
9951 Vardø

Besøksadresse

Strandgata 44
9950 Vardø

Kontaktinformasjon

Telefon
78 98 93 60
E-post
politiattest@politiet.no

Åpningstider

TelefontidDrop-in
MandagMa08:30–11:3008:30–15:00
TirsdagTi08:30–11:30Stengt
OnsdagOn08:30–11:30Stengt
TorsdagTo08:30–11:3008:30–15:00
FredagFrStengtStengt