Registrering og utbetaling av honorar foregår på to ulike måter avhengig av om du er selvstendig næringsdrivende, eller vanlig lønnsmottaker. Du får honorar etter satsene som gjelder innenfor ditt tjenesteområde.

Selvstendig næringsdrivende

Er du selvstendig næringsdrivende og registrert i Brønnøysundregisteret med eget foretak, skal du sende faktura. Se hvordan du sender faktura til politiet. Hvis arbeidet du har utført ikke samsvarer med næringskoden foretaket ditt er registrert med i Brønnøysundregisteret, får du honoraret utbetalt som lønn.

Lønnsmottaker

Hvis du ikke har eget foretak, eller du har utført arbeid som ikke samsvarer med registrert næringskode, regnes du som vanlig lønnsmottaker. Da får du honorar utbetalt som lønn.

Slik gjør du:

Her registrerer du dine godtgjørelser og eventuelle reiseutlegg. Du finner oversikt og detaljer om dine utbetalinger, og du kan se og endre egne opplysninger. Når du logger på første gang er det viktig at du legger inn riktig e-postadresse på brukerprofilen din.

Mangler du bruker?

Ta kontakt med din oppdragsgiver i politiet så oppretter de en bruker for deg. Du mottar en automatisk generert e-post fra DFØ når brukeren er opprettet og du har fått tilgang.

Les også om

Etter endt oppdrag mottar du en oppdragsbekreftelse fra oppdragsgiveren din som inneholder informasjonen du trenger for å registrere kravet. Ved registreringen av godtgjørelse i DFØs selvbetjeningsløsning må du laste opp oppdragsbekreftelsen som vedlegg til kravet. Er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke andre utgifter, må du legge ved kvitteringer som dokumenterer utgiftene.

Honorarkrav og andre refusjoner må registreres mot korrekt lønnart og kostnadsfordeling. Dette er koder som styrer utbetalingen din i lønnssystemet, og som sikrer at utbetalingen din blir riktig. Denne informasjonen skal være oppgitt i oppdragsbekreftelsen du har mottatt. Dersom du ikke har mottatt informasjon om lønnart og kostnadsfordeling må du ta kontakt med din kontaktperson i politiet.

Du legger inn kodene ved å velge "Annen" når du kommer til steget hvor kostnadsfordelingen skal legges inn i selvbetjeningen.

Dersom du får dekket reisetid fører du dette som en egen post på lønnart 552A – "Reisetid eksterne". 

Du finner mye hjelp når du logger inn i nettløsningen Betalmeg. Chatboten Lara gir deg hjelp og veiledning til utfylling av honorarskjema, reiseregning og utgiftsrefusjon.

DFØ sine nettsider finner du utfyllende veiledninger, inkludert lenker til filmer om hvordan du bruker Betalmeg. Du kan også ta kontakt med DFØ sitt kundesenter:

Etter at kravet ditt er godkjent, blir det med på neste mulige utbetaling. Honorar utbetales normalt to ganger i måneden, mens reiser og refusjoner vanligvis utbetales en gang i uken. På DFØ sine nettsider finner du fremtidige utbetalingsdatoer.