Politidirektøren holder en t-skjorte med kampanjens budskap
Politidirektør Odd R. Humlegård
FotoWemunn Aabø

Gutten hadde fått med seg at noen i politiet hadde sagt at ikke alle hemmeligheter skulle holdes. Og han hadde en slik hemmelighet som politiet snakket om.

Gutten var en av mange som hadde fått med seg budskapet i politiets kampanje "Ikke alle hemmeligheter skal holdes", som retter seg mot barn og unge som blir utsatt for seksuelle overgrep.

Kripos står bak kampanjen som ble lansert i fjor høst og relansert denne uka. Ved å bruke sosiale medier møter politiet de unge der de er, og gir dem kunnskap om hva de skal gjøre dersom de har blitt usatt for overgrep. Fjorårets kampanje hjalp. Mange barn tok kontakt og antall anmeldelser økte. Men fremdeles er det barn som utsettes for overgrep. Derfor gjentar vi nå fjorårets budskap.

Politidistriktene har gjort en god innsats med få ut budskapene på sine Facebook-sider. Vi ser at politiets budskap deles av mange, og mest populære innlegget på Facebook fra årets kampanje har nådd 637.000 personer. Flere kjendiser gir oss drahjelp for å få økt oppmerksomhet om vårt viktige tema. Og når Kripos forteller om stor pågang fra politiansatte for å få t-skjorter med kampanjebudskapet, så bekrefter at vi har dedikerte medarbeidere som brenner for fagområdet.

Å bli utsatt for seksuelle overgrep fra voksne er noe av det verste et barn kan oppleve. Derfor må forebygging og avdekking av denne type kriminalitet ha høyeste prioritet i politiet. Det primære fokuset for "Ikke alle hemmeligheter skal holdes" er å få kjennskap til pågående overgrep, slik at de kan stoppes. Jeg vil derfor oppfordre alle ansatte som er i sosiale medier om å like og dele budskapene fra kampanjen. Bidra til at så mange som mulig får med seg at ikke alle hemmeligheter skal holdes!