Tidligere ble veiledningstelefonen til utlendingsforvaltningen kun besvart tirsdager og torsdager mellom 12:30 og 14:30, men nå utvides dette til å gjelde alle hverdager fra klokken 09.00 til 14.00. Dette innebærer en betydelig styrking av politiets tilgjengelighet for innbyggerne.

Den økte tilgjengeligheten på telefon er ett av flere tiltak som innføres i forbindelse med det nasjonale prosjektet "Ved første kontakt".

– Vi har veiledningsplikt og skal i større grad være tilgjengelige for å veilede innbyggergruppen av utenlandske statsborgere, som kanskje i særlig grad har behov for hjelp for å forstå og følge opp sine plikter og interesser. Vi synes det er bra og riktig at denne gruppen nå i større grad prioriteres, sier seksjonsleder Anne Marit Zachariassen i seksjon for utlendingsforvaltning.

Samtidig som tilgjengeligheten på telefon økes fra fire til 25 timer i uka, ivaretar seksjonen også andre oppgaver som tidligere, inkludert ivaretakelse av forhåndsbestilte timeavtaler for innbyggere i Kristiansand og Arendal, saksbehandling, utredning og intervjuer.

– Vi må hele tiden balansere veiledning opp mot kontroll og våre andre oppgaver. Vi skal også gjøre gode og grundige vurderinger av blant annet identitet, dokumenter og oppholdsgrunnlag, og bidra til å avdekke og forebygge misbruk og kriminalitet, påpeker seksjonsleder Zachariassen.

Innbyggere og andre etater kan kontakte seksjon for utlendingsforvaltning på telefonnummer 02800 (tastevalg 2). Innringerne får flere tastevalg, og de vil også få talemeldinger og SMS med relevant informasjon – både i og utenfor åpningstid. Innbyggere som møter opp på politistasjonene i distriktet uten timeavtale – med spørsmål knyttet til utlendingsforvaltning, henvises til å ta kontakt med utlendingsforvaltningen på telefon. De vil da få tilpasset veiledning fra ansatte i hele tidsrommet 9:00-14:00.

– Vi er spente på hvordan den økte tilgjengeligheten på telefon vil påvirke oss, men vi er godt forberedt og har rigget oss for å håndtere endringen og i størst mulig grad kunne svare ut henvendelser ved første kontakt, avslutter Zachariassen.

 

For media
Talsperson i saken er seksjonsleder Anne Marit Zachariassen i seksjon for utlendingsforvaltning. Eventuelle spørsmål sendes til agder.kommunikasjon@politiet.no