Om profilen
Politiets profil er et overordnet verktøy for all visuell kommunikasjon.
Måten politiet fremstår på visuelt – i bilder, illustrasjoner, layout, tekst og farger – utgjør til sammen vår visuelle identitet. Profilen skal være et virkemiddel for å bidra til å tydeliggjøre politiets sentrale plass i samfunnet og vise et politi som er tillitskapende, samhandlende, åpent og grensesettende.
Om profilen og vilkår for bruk
Grafiske elementer som ikke er beskrevet i profilhåndboken er ikke en del av politiets visuelle identitet og skal ikke brukes i kommunikasjon. Unntaket er uttrykk som hører til politiets uniformer, transportmidler og lokaler, her henviser håndboken videre til egne manualer.
Profilen til politiet er vernet av straffeloven, kapittel 9 § 165 (lovdata), a), b), c) – Vern av offentlig myndighet og tilliten til den (lovdata). Logoen er dessuten underlagt Res. Om Norges Riksvåpen (lovdata).
Det er bare ansatte og politiets leverandører som kan benytte profilen, og designmaterialet skal ikke benyttes i andre sammenhenger enn der politiet selv er avsender. Alle som utarbeider visuelle uttrykk for politiet plikter å følge reglene for politiets visuelle identitet.
Eksterne leverandører plikter å oppbevare materiale på en slik måte at ikke uvedkommende får tilgang til det. Etter utført oppdrag plikter leverandør å slette materialet dersom ikke annet er avtalt.
Les mer om temaet her:
- Kapittel 19 § 165 (lovdata)
- Om Riksvåpenet (Regjeringen)
- Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv. (lovdata)
Politiets profilhåndbok er fundamentet for alt profilarbeid i etaten og er bygget opp med følgende innhold:
Noen av elementene er kun tilgjengelige for politiets ansatte gjennom politiets intranett.
Grunnelementer
Maler og øvrige elementer
- Adgangskort (kun tilgjengelig på politiets intranett)
- Arbeidsgiverprofilering
- Diplomer og kursbevis
- Dokumentmaler
- E-postsignatur (kun tilgjengelig på politiets intranett)
- Formater og layout
- Foto og video
- Ikoner
- Kampanjer og annonsering
- Konvolutter
- Papirkvalitet
- Presentasjoner
- Pressevegger
- Profilartikler og gaver
- Rollups
- Sivilt arbeidstøy (kun tilgjengelig på politiets intranett)
- Skilt og folie
- Trykksaker
- Uniformer, transportmidler og eiendommer (kun tilgjengelig på politiets intranett)
- Visittkort (kun tilgjengelig på politiets intranett)
I politiet ønsker vi å skape en best mulig arbeidsplass for alle ansatte. Vi skal forvalte budsjetter effektivt, og vi skal ivareta vårt samfunnsansvar. Vi bruker energiressursene på en effektiv måte, vi kildesorterer avfall, vi bruker miljøvennlige produkter og vi forflytter oss mest mulig miljøvennlig. Vi velger leverandører med bærekraftfokus og velger bærekraftig papirkvaliteter i våre trykksaker.
Politiets visuelle uttrykk er med på å understreke dette miljøansvaret. I profilhåndbokens fargepalett har vi definert en grønnfarge som på en særlig måte symboliserer politiets miljø- og klimaansvar. I tillegg til miljø og klima forbindes grønnfargen ofte med helse, liv, utvikling og fred.
Grønn skal ikke brukes i større fargeflater, men kan brukes i samspill med de andre fargene for å skape et frodigere og varmere uttrykk. Les mer om dette under temaet «Farger» (lenke).
Eksempler på aktuelle områder der grønt kan egne seg godt er informasjons- og kampanjemateriell, skilt og miljøstasjoner.
Har du spørsmål om profilen kontakter du Politiets fellestjenester på profil@politiet.no.