De først vaktsoldatene fra Forsvaret er på plass ved den amerikanske ambassaden i Oslo, og de ble ønsket velkommen av politimester Ida Melbo Øystese.
Mandag morgen var de første soldatene fra Forsvaret på plass ved den amerikanske ambassaden i Oslo. Bakgrunnen er at politiet i sommer skal få bistand fra Forsvaret til vakthold i tilknytning til ambassaden frem til medio august. Bistandsanmodningen fra politiet ble innvilget tidligere i juni.-Jeg ønsket dem velkommen og sa tusen takk for måten de har mottatt oppdraget på. Dette er reflekterte unge soldater som tar oppdraget på det største alvor, sier politimester Ida Melbo Øystese.-Den sikkerhetspolitiske situasjonen fører til at langt flere av politiets ressurser brukes til vakthold og sikring, det som omtales som hovedstadsoppdraget. Når vi nå får bistand fra Forsvaret så fører det til at flere politiressurser kan brukes til å sikre en god polititjeneste til innbyggerne i sommer, sier Øystese.Det er soldater fra Hans Majestet Kongens Garde (HMKG) i Oslo som skal bistå politiet på vegne av Forsvaret. Gardistene er trent i vakt- og sikringsoppgaver. Men nå skal de inn i et oppdrag sammen med og under ledelse av politiet, der de tildeles begrenset politimyndighet. Før de settes inn på oppdrag sammen med politiet går de gjennom et opplæringsprogram i regi av politiet.-De har gått gjennom et eget opplæringsprogram som er satt sammen av vårt Avsnitt for politioperativ fagutvikling og andre som har bidratt inn, blant annet juridisk kompetanse fra Felles Påtale og Area fra Felles Forebyggende. Så er det viktig å si at de har opplæring i vakt- sikringsoppgaver fra Forsvaret, så dette er personell som allerede har en grunnkompetanse med seg, sier politiinspektør Grete Lien Metlid i Felles enhet for operative tjenester (FOT).- Det aller viktigste er å se det store bildet. At vi går opp viktige grensesnitt mellom politiet og Forsvaret, slik at vi kan stå sammen på objekt i fremtiden hvis det skulle være behov for det. Dette er et viktig bidrag inn i totalforsvaret selv om vi har ulike uniformer, sier Metlid.Garden er en beredskapsavdeling og vi er trent og utrustet til å håndtere oppdrag i hele konflikspekteret. Og så er dette oppdraget likt det vi gjør til daglig. Vi samvirker med politiet på de andre oppdragene våre også. Dette er vi forberedt og trent til, sier oberstløytnant Emil Ottosen som er sjef for Hans Majestet Kongens Garde.