UAG-rapporten 2024: Seks av ti dødsulykker skyldes lovbrudd - Politiet.no
UAG-rapporten 2024: Seks av ti dødsulykker skyldes lovbrudd
Publisert av Utrykningspolitiet
Statens vegvesen (SVV) har nettopp publisert rapporten «Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2024 (UAG)». Den viser at 87 mennesker mistet livet på norske veier i 2024, og at sjåførene brøt loven i 63 % av ulykkene.
De vanligste årsakene til ulykkene var fart, rus, uoppmerksomhet og faktorer knyttet til vei og veimiljø. I 49 av dødsulykkene, om lag 60 %, var det en kombinasjon av rus, fart og manglende sikkerhetssystem til stede.– Vi kan spare mange liv hvis sjåførene følger trafikkreglene ved å overholde fartsgrensen, kjøre rusfritt og holde øynene på veien, sier UP-sjef Knut Smedsrud.Noen sentrale funn fra analysen:
Høy fart var en medvirkende faktor i i 29 dødsulykker, det vil si i hver tredje ulykke.
Rus var medvirkende i 24 dødsulykker. Halvparten av disse ulykkene skjedde i løpet av sommeren.
I hver tredje dødsulykke ble det pekt på uoppmerksomhet (i analysen beskrives dette som manglende informasjonsinnhenting). Dette resulterte i 21 trafikkdrepte i fjor.
Av de 47 personene som omkom i bil, tungbil og buss var det 17 som ikke brukte bilbelte eller brukte det feil. Ni av disse kunne overlevd om de hadde brukt bilbelte.
Færre unge døde i trafikken enn i 2023. 15 personer under 25 år mistet livet, åtte av dem MC-førere.
Fortsetter å prioritere fart, rus og uoppmerksomhet– De fleste ønsker å følge reglene. Likevel lar vi oss friste til å kjøre for fort, bruke mobilen ulovlig eller sette oss bak rattet etter å ha brukt rusmidler. Det kan få fatale konsekvenser, sier Smedsrud.Politiet vil på bakgrunn av funnene fortsette å prioritere kontroll av fart, rus og uoppmerksomhet, og reagere når sjåfører eller passasjerer ikke bruker bilbelte.Statens vegvesen har gjennomført dybdeanalyser av alle dødsulykker i trafikken siden 2005. Rapportene gir viktig kunnskap til arbeidet for bedre trafikksikkerhet. Rapporten fra 2024 oppsummerer årsaksforhold ved dødsulykkene i fjor og gir utviklingstrekk fra 2015–2024.