Oppgaver og organisering – Politiets fellestjenester
Politiets fellestjenester (PFT) er politiets nasjonale kompetanse- og servicesenter innenfor områdene anskaffelser og juridisk rådgivning, eiendom, kommunikasjon, lønn og regnskap, materiell og logistikk. Virksomheten er underlagt Politidirektoratet.
Vårt oppdrag er å sørge for at politiet får gode administrative tjenester og produkter. Vi skal være en pådriver for å utvikle et mer enhetlig politi gjennom økt innovasjon, standardisering og enhetlige løsninger.Vi holder til på Majorstuen i Oslo, Gran kommune på Hadeland (Jaren), og i Kristiansund. I tillegg har vi medarbeidere som jobber lokalt i alle politidistrikt. Totalt er vi ca. 430 ansatte.Våre avdelinger og tjenesteområderI Politiets fellestjenester (PFT) bidrar vi til en stadig bedre tjenesteproduksjon i politiet. Vi leverer produkter og tjenester til alle som er ansatt i politiet, i tillegg til kriminalomsorgen og tolletaten.Vi sørger for at leveransene fungerer og bruker markedet aktivt for å oppnå de beste løsningene. Der det er mest hensiktsmessig og effektivt står vi i Politiets fellestjenester selv for tjenesteproduksjonen.Vi er ansvarlig for anskaffelser i politiet og leverer også hensiktsmessige bygg og anlegg til alle politidistrikt, med tilhørende driftstjenester. Innenfor fagområdene lønn og regnskap jobber vi for standardiserte og kostnadseffektive tjenester.