Svar på ofte stilte spørsmål i forbindelse med koronaviruset

Nei, alle møter er avlyst. Ta kontakt med forliksrådet på telefon hvis du ikke har fått bekreftelse på at saken din er utsatt. Her finner du kontaktinformasjon til namsmann og forliksråd. Du finner det også i brevet du har fått med informasjon om når du skal møte opp.

Nei, nå har alle stengt for oppmøte. Hvis du ønsker å snakke med namsmannen om utleggsforretning og dine utgifter, kan du ta kontakt med namsmannen eller sender dokumentasjon på utgiftene dine til sianpost@sismo.no.

Husk å merke e-posten med namsmannens saksnummer som alltid begynner med "T" og står på alle brev du har fått fra namsmannen i forbindelse med saken din.

Nei, namsmannen gjennomfører ikke uteoppdrag nå. Ta kontakt med namsmannen hvis du ikke har fått bekreftelse på at saken din er utsatt. Her finner du kontaktinformasjon til namsmann og forliksråd. Du finner det også i brevet du har fått med informasjon om saken din.

Namsmannen sikrer krav når det er et tvangsgrunnlag. Det vil si at de du skylder penger har bedt namsmannen om hjelp til å kreve pengene. Det er lurt å forsøke å løse det før en sak havner hos namsmannen. Det er viktig at du tar kontakt med den du skylder penger. Forklar situasjonen og prøv å komme frem til en avtale om nedbetaling.

Andre tips det kan være lurt å sjekke ut

  • Ta kontakt med banken din for å se på mulighet for avdragsfrihet på boliglån
  • Ta kontakt med inkassobyrået hvis saken din har havnet til inkasso. På nettsidene til inkassobyrået finner du kontaktinformasjon.
  • Hvis du har betalings- eller gjeldsproblemer, kan NAV gi økonomisk rådgivning. Hensikten med rådgivningen er å hjelpe slik at den enkelte selv blir i stand til å styre økonomien.
  • Hvis du har du langvarige økonomiske utfordringer, kan du kanskje søke om gjeldsordning. Mer informasjon om gjeldsordning.

Hvis namsmannen ikke hører fra deg, vil utleggstrekket fortsette. Dersom økonomien din har endret seg, kan du be om at namsmannen vurderer utleggstrekket ditt på nytt. Du må dokumentere endringene. For at vi skal behandle henvendelsen din så raskt som mulig, ønsker vi at du sender:

  • Kopi av permitteringsvarselet du har fått
  • Dato for neste lønnsutbetaling og når lønningskontoret ditt senest må ha beskjed om endring av trekket ditt
  • Navn, telefonnummer og e-postadresse til lønningsansvarlig

Send forespørsel om endring og nødvendig dokumentasjon til sianpost@sismo.no. Saksnummeret på saken din må være emne på e-posten. Saksnummeret begynner med 'T' og står på alle brev du har fått fra namsmannen i forbindelse med saken din. E-post er ikke en sikker kommunikasjonskanal, og du må ikke sende sensitive personopplysninger i e-posten.

Hvis du mener beslutningen om utleggstrekk er feil, og det ikke har skjedd endringer i økonomien din, må du sende en klage. Her kan du lese om hvordan du klager. Klager må sendes per post.

Ja, du må svare på varslet innen fristen. Utleggsforretningen kan bli avholdt, men namsmannen vil sannsynligvis ikke oppsøke adressen din.

Dersom inntekten din har gått ned eller du har blitt permittert må du gi namsmannen beskjed om det. Her kan du lese om hvordan du svarer på varselet.

Hvis du har gjeldsordning og er blitt permittert, er det viktig at du informerer namsmannen om dette.

Faste betalingsplaner.

Du må informere namsmannen og dokumentere din nye økonomiske situasjon. Send opplysningene til namsmannen som behandlet søknaden din om gjeldsordning. Namsmannen vil beregne nytt budsjett for deg. Dersom dette fortsatt viser overskudd (til tross for permittering), må namsmannen lage nye betalingsplaner og sende disse til kreditorene. Beløpet hver kreditor mottar vil reduseres når du går ned i inntekt.

Dersom den nye økonomiske situasjonen innebærer at du ikke lenger har et overskudd å betale med, er det ikke nødvendig å utarbeide nye betalingsplaner (et underskudd kan ikke fordeles). Da vil et informasjonsskriv til kreditorene være tilstrekkelig. Namsmannen sender dette.

Avtale uten betalingsplan (Flytende dividende)

Du må informere namsmannen og dokumentere din nye økonomiske situasjon. Send opplysningene til namsmannen som behandlet søknaden din om gjeldsordning.

En gjeldsordningsavtale uten betalingsplan (flytende dividende) vil regulere både inntektsoppgang og nedgang, uten at namsmannen trenger å gjøre endringer. Namsmannen vil derfor vurdere om det er behov for å sende informasjon til kreditorene med opplysninger om den økonomiske situasjonen du er i. Verken du eller namsmannen trenger å gjøre noe mer enn dette. Beløpet du skal beholde selv blir det samme, men betalingene til kreditorene kan variere.

 

Det blir satt opp et budsjett over økonomien din når du gjør en avtale om offentlig gjeldsordning.

Kontakt namsmannen og informer kreditorene dine hvis det skjer endringer i øknomien din. Namsmannen vil vurdere om du må endre avtalen, og kan hjelpe deg med det.

Bryter du avtalen, og ikke betaler som du skal? Da kan du miste gjeldsordningen. Du kan også miste gjeldsordningen om du holder tilbake viktige opplysninger.

Når utgiftene dine øker

Kreditorer har normalt krav på å få vite om store endringer i budsjettet ditt. Eksempler på dette er:

  • endringer i husleie
  • at du får barn, med utgifter til barnehage, skolefritidsordning og aktivitetsskole
  • større utgifter til tannlege
  • behov for bil
  • større medisinske utgifter

Du bør uansett kontakte namsmannen hvis utgiftene dine øker. Da får du hjelp til å vurdere om du må informere kreditorene eller endre avtalen. Du får også hjelp til å lage nytt budsjett.

Når inntektene dine øker

Kontakt namsmannen hvis inntektene dine øker. Da får du hjelp til å vurdere om du må informere kreditorene eller endre avtalen. Du får også hjelp til å lage et nytt budsjett.

Får du krav som ikke er med i avtalen?

Får du krav som er oppstått før du fikk åpnet for gjeldsforhandlinger, men som ikke er tatt med i avtalen? Kontakt namsmannen. Kravene kan bli tatt med i avtalen som det vi kaller "uteglemte krav".