Veileder for digital anmeldelse
Hver enkelt anmeldelse er med på å belyse kriminalitetsbildet, de brukes til å bestemme forebyggende tiltak, og gir politiet mulighet til å se saker i sammenheng. Hver eneste anmeldelse er viktig, uansett utfall, så takk for at du anmelder!
Hvis politiet har vært tilkalt, sørg for å avklare hvem som skal anmelde hendelsen slik at det ikke blir anmeldt dobbelt. En anmeldelse bør for øvrig komme inn til politiet så raskt som mulig etter at hendelsen har skjedd.
Generelt om løsningen
Den digitale anmeldelsesløsningen for virksomheter dekker foreløpig tre kategorier lovbrudd: tyveri, skadeverk og innbrudd. En anmeldelse kan inneholde flere typer lovbrudd, så lenge de er en del av samme hendelse og med samme fornærmede virksomhet. Dersom flere gjerningspersoner er involvert i samme lovbrudd, skal det likevel kun leveres én anmeldelse.
Anmeldelsesløsningen lagrer endringer fortløpende og automatisk. Det innebærer at det ikke er nødvendig å fullføre hele anmeldelsen i én økt. Dette gjelder selv om man logger ut av løsningen.
Om utfylling
For at politiet skal kunne reagere på lovbruddet, er det viktig med gode beskrivelser av hendelsen og så mange opplysninger som mulig. Noen opplysninger vil være viktige å fylle inn selv om de ikke er påkrevd, eksempelvis serienummer på stjålne gjenstander og fødselsnummer på involverte personer.
Ved flere gjerningspersoner, er det viktig med en god beskrivelse av hva hver enkelt har gjort og hvorfor hen mistenkes for det aktuelle lovbruddet.
Vedlegg
Overvåkningsvideo eller annen dokumentasjon kan følge anmeldelsen som vedlegg. Anmeldelsløsningen støtter kun følgende filformat: gif, png, jpeg, jpg, heic, heif, mp4, mov, webm, avi og pdf. Dersom filen som skal vedlegges er i et annet format, må den derfor konverteres til et av disse for å kunne legges ved.
Erstatningskrav
Dersom virksomheten ønsker å reise erstatningskrav må det legges ved fullmakt på at den som anmelder har rett til å kreve erstatning på vegne av den aktuelle virksomheten. Fullmakten må inneholde informasjon om hvem som gir den, hvem som får den og hva det gis fullmakt til. Den bør også være signert med sted og dato.
Det er viktig at det er godt dokumentert hva tapet til virksomheten har vært, samt hvorfor dette skal erstattes.
Med ny digital anmeldelse kan en reaksjon komme raskt, så eventuelle erstatningskrav bør sendes inn sammen med anmeldelsen.
Etter at anmeldelsen er sendt inn
Dersom du senere ønsker å gi mer informasjon til en innsendt anmeldelse, skal du bruke saksnummeret i din kontakt med politiet. Du finner saksnummer i oversikten over dine innsendte anmeldelser. Saksnummer kan også brukes som en referanse i en ny anmeldelse som du mener er koblet til en tidligere hendelse.