Foreløpig kan man anmelde tre kategorier lovbrudd: tyveri, skadeverk og innbrudd, men flere kategorier vil legges til etter hvert. Overvåkningsvideo eller annen dokumentasjon kan følge anmeldelsen som vedlegg. Anmeldelsesløsningen er en nettapplikasjon, noe som innebærer at den kan benyttes fra hvilken som helst enhet (PC, nettbrett, mobiltelefon, osv).

Når anmeldelsen er registrert, blir det automatisk opprettet en sak i politiets systemer, og blir samtidig lagt til i en oversikt over virksomhetens anmeldelser – både påbegynte og innsendte. 

Løsningen er et resultat av et godt samarbeid med virksomheter over hele landet.

– Digital anmeldelse for virksomheter er en viktig milepæl i digitaliseringen av politiets tjenester. Dette har vært etterspurt av næringslivet lenge, og løsningen gjør det enklere både å anmelde og å få oversikt over innsendte anmeldelser, sier politidirektør Håkon Skulstad.

Prøveperioden viser at det nå går mye kortere tid fra lovbruddet skjer og til det er registrert hos politiet. Samtidig representerer dette en betydelig effektivisering av arbeidet for politiets del, som nå bruker mye mindre tid på manuell behandling av materiale som kommer inn digitalt, enn fysisk.

– Vi håper dette vil medføre en økning i antall anmeldelser. Dette er viktig for å avdekke mørketall og sette politiet i stand til å iverksette forebyggende tiltak i samarbeid med næringslivet, sier politidirektøren.

Hver eneste anmeldelse er viktig, uansett utfall – fordi de er med på å belyse kriminalitetsbildet, berike beslutningsgrunnlaget for forebyggende tiltak, og vil gi politiet mulighet til å se saker i sammenheng.