Kontroll av identitet
Kontroll av identitet og ID-dokumenter, kontrollveiledere, verifikasjon, og tapstjeneste.
Politiet utvikler ID-tjenester som skal bidra til å bedre forutsetningene for at offentlige og private aktører kan gjennomføre en hensiktsmessig ID-kontroll. Tjenesten skal bygge opp under helhetlig ID-forvaltning å sikre at en person har en identitet i Norge.
Kontroll av identitet
Tips til kontroll av identitet
- Be om legitimasjon. Det er opp til den som kontrollerer å bestemme hva som er godt nok for formålet. Gode bevis på ID er pass eller nasjonalt ID-kort.
- Sjekk om dokumentet er skadet. Hvis det er skadet, må du vurdere om du kan godta det som ID-bevis.
- Kontroller informasjon på ID-beviset:
- Se på utløpsdatoen, og at dokumentet ikke er utløpt.
- Se på alle bildene, og se om de er like.
- Navn og fødselsdato
Når du har gjennomført dokumentkontrollen må du forsikre deg om at ID-beviset tilhører personen.
- Kontroller personen:
- Se på bildet på dokumentet og på personen foran deg. Er det samme person?
- Se på høyden som står på dokumentet. Stemmer denne med persons høyde?
- Spør gjerne om informasjonen du ser på dokumentet, for eksempel om personens alder.
- Hvis du er i tvil om dokumentet tilhører personen, bør du be andre om en annenhåndsvurdering.
Det kan være fornuftig å be om en kopi av dokumentet dersom du låner ut verdier til innehaveren. Kopien beholdes etter gjeldende regler for ditt formål.
Last ned kontrollveiledere
Verifikasjon og tap
Om tjenesten
Tjenesten skal bidra til å bedre forutsetningene for at offentlige og private aktører kan gjennomføre en hensiktsmessig ID-kontroll.
- Tjenesten skal bygge opp under helhetlig ID-forvaltning å bidra til at én person har én identitet i Norge
- Tjenesten er et ledd for å understøtte dokumentkontroll av elektroniske pass/nasjonale ID-kort, men kan ikke brukes alene til dette formålet.
Politiet tilbyr en masterlist med sertifikater for alle norske elektroniske pass/nasjonale ID-kort. Listen inneholder i tillegg sertifikater for en rekke andre utenlandske pass/nasjonale ID-kort.
Ved avlesing av chip i elektroniske pass/nasjonale ID-kort kan sertifikatene i masterlist bekrefte om sertifikatene er originale og ekte.
Slik bruker du tjenesten
Masterlist skal kunne benyttes av offentlig aktør, privat selskap og privatperson, både innenlands og utenlands. Masterlist må integreres i eget datasystem før den kan tas i bruk. Masterlist krever i tillegg bruk av passleser/NFC-leser for avlesing av chip.
Hvis du i dag benytter en kommersiell leverandør av ID-tjenester kan du be denne leverandøren om å integrere tjenesten hos seg, under forutsetning av at du har en passleser/NFC-leser for avlesing av chip.
- Sett deg inn i bruksvilkårene for masterlist
- Last ned masterlist
- Tjenesten returnerer standard HTTP response headers som ETag og Last-Modified, som kan benyttes til å avgjøre om det har kommet en ny versjon siden sist.
- Ved maskinell nedlastning anbefales det å benytte en betinget GET-request, som sørger for at masterlisten kun blir lastet ned dersom det har kommet endringer på filen.
- Alternativt kan man også benytte en HEAD-request for å hente ut disse metadataene uten å laste ned filen.
I 2021 kommer det en digital tjeneste hvor du kan kontrollere om pass eller nasjonalt ID-kort er meldt tapt eller stjålet.
Tjenesten gir svar på om norsk pass eller nasjonalt ID-kort er meldt tapt eller stjålet ved oppslag på dokumentnummer. Tjenesten lanseres i mars 2021 og du vil finne den her på denne siden.